Történet

Az 1970-es években, illetve a 80-as évek elején Alan Adler, a Stanford University mérnökszakértője és óraadó oktatója szabadidejét játékfeltalálással töltötte, ötleteit pedig játékgyártó vállalatoknak adta el. Alan azonban megrögzött vitorlás volt, s hogy vitorláshajókat tervezhessen, hozzáfogott az aerodinamika tanulmányozásához.Stanford, Roble mező
Új, aerodinamikai ismeretekkel ötvözött játékfeltalálói szenvedélye egyre tökéletesebb repülő játékok feltalálására sarkallta. Elsőként a hagyományos repülőkorongokat – a régi, süteményszállításra használt alumíniumtálcák leszármazottjait – tanulmányozta. A hosszas kutatás és kísérletezés eredményeképpen arra a következtetésre jutott, hogy aerodinamikai szempontból – a sebességtől függetlenül – a karikáknak sokkal jobb az egyensúlyuk, mint a korongoknak.
Munkája eredményeképpen Adler több repülőkarika-típust is feltalált. Az első ezek közül Skyro névre hallgatott, melynek ötletét a Parker Brothers-nek adta el. 1984-ben Alan megtervezte és megalkotta az Aerobie Pro Ring karika első prototípusát. Amikor Stanfordban, a Roble mezőn először kipróbálták, Alan tudta, hogy valami egészen különlegeset alkotott. A karika hihetetlen messzire repült, méghozzá nyílegyenesen. A látvány teljesen megbabonázott mindenkit.

Aerobie Pro Ring
Alan tudta, hogy az Aerobie karikára nagy siker vár, ugyanakkor azzal is tisztában volt, hogy a karika repülési teljesítménye attól függ, hogy mennyire sikerül a gyártás során az aerodinamikai szabályok szerinti minőségi elvárásokat teljesíteni. Ezért 1984-ben Alan megalapította a magas minőségű sportjátékszerek gyártására és forgalmazására specializálódott Superflight Inc. céget, mely 2005-ben átkereszteltek Aerobie Inc.-nek. A cég első terméke természetesen az Aerobie Pro Ring volt, majd következtek az egyéb szabadidősporthoz kapcsolódó termékek.
Az Aerobie cég a mai napig Alan tulajdonában van, aki újabbnál-újabb és izgalmas termékek feltalálásán dolgozik. Jelenleg huszonhárom különböző Aerobie márkaterméket gyártanak, melyeket kiváló minőség és kimagasló teljesítmény jellemez.

Az Aerobie termékek magyarországi forgalmazója a Reflexshop Kft. Tevékenységünknek köszönhetően a termékek egyre több üzletben megtalálhatóak, viszonteladóink száma folyamatosan gyarapszik.

 

Viszonteladói lehetőségekről bővebben.

Itt pedig egy kis szakmai érdekesség azoknak, akiknek álmatlan éjszakákat okoz, hogy nem értik miért repül annyira messzire a Pro Ring:

Megjegyzés: A változók neveiben szereplő 1-es és 2-es karakterek a gyűrű vezető és záró felét jelképezik. A gyűrű vezető fele a repülés egy adott pillanatában elülső rész, a záró fél pedig a hátulsó rész, amely a vezető félgyűrű szélárnyékában van. Továbbá az ‘α’ a görög alfa betűt jelképezi.
Aerobie Pro ring

Külső átmérő (OD) = 13, belső átmérő (ID) = 10
Az Aerobie méretei (inchekben)
AR = ID / (0.5 * (OD – ID))
A félgyűrűk oldalaránya
a = 0.11 / (1 + (2 / AR))
Egy félgyűrű emelkedése (CL / deg) a = 0.085
α = (2 4 6 8 10)
Jellegzetes α szögek. A repülés végén nagyobb az α értéke.
CL1 = α * a
A vezető félgyűrű emelési együtthatója
ε = 36 * CL1 / AR
A vezető félgyűrű mögötti leáramlás szöge megközelítőleg (a záró félgyűrűnél)
α2 = α – ε
Áramlási állásszög a záró félgyűrűnél
CL2 = α2 * a
A záró félgyűrű emelési együtthatója
R =[CL2 / CL1]
α = ( 2 4 6 8 10)
R = (0.54 0.54 0.54 0.54 0.54)

R = a félgyúrúk emelkedési együtthatójának aránya. Megjegyezzük, hogy R konstans minden α értékre. A tényleges arány ennél lehet alacsonyabb, ha a vezető félgyűrűnek nagyobb a belépőél fesztávja mint a záró gyűrűnek.

aeroo

A fenti arány az emelési pontot az átmérő vezető flégyűrűhöz közelebbi 1/3-hoz helyezi. Ahhoz hogy egyenesen repüljön a frizbi, ennek a középpontban kellene lennie.

Az első próbálkozás az emelési pont középpontba helyezésére a gyűrű alakjának változtatása volt, hogy hasonlítson egy döntött lapos kúphoz.

Az alábbi analízis megmutatja hogyan alakul a vezető és a záró félgyűrű felhajtó ereje a döntött lapos kúp alak esetén α = 0° .. 10° esetén:

c = 1.5
Döntés mértéke (°)
L1 = (α – c) * a
Vezető félgyűrű felhajtó ereje
L2 = (α + c) * a * 0.54
Záró félgyűrű felhajtó ereje

aerr

Amint látható, a felhajtó erő csak egy α érték esetén van középen.

Comments are closed.